22/10/09

Com es desenvolupa el documental RASD ¿JUSTÍCIA SENSE GUERRA?


Com es desenvolupa el documental RASD ¿JUSTÍCIA SENSE GUERRA?
Fa uns anys (2003-2007) i mentre jo era regidor de cooperació a l'ajuntament de Palafrugell, tenia la inquietud de denunciar al món la injustícia que patia el poble sahrauí, sí que havia documentals i s'havia escrit molt sobre el tema, però jo volia fer alguna cosa diferent que realment donés a conèixer aquesta injustícia, després de diversos intents amb experts d'audiovisuals i vist els pressupostos que requeria la meva idea gairebé desisteixo de continuar amb ella, però casualitats del destí, arriba a les meves mans una proposta d'un documentalista de Palafrugell Josep Lluís Penadès, que havia fet alguna cosa sobre els indis bribri de Costa Rica, parlant amb ell li va semblar interessant la meva idea i ens posarem a treballar, el tracte va ser que la realització del documental no fos un cost per a ell, és a dir treballaria gratis, així que varem preparar el projecte del documental, la segona part vindria de com justificar l'administració municipal el cost d'aquest projecte.
He de dir que el nostre ajuntament esta agermanat amb la daira de Bucraa als campaments de refugiats de Tindouf i que jo com a representant del meu ajuntament, pertanyia a la Coordinadora Catalana d'Ajuntaments Solidaris amb el Poble Sahrauí.
Des de la CCASPS ja s'havia fet un intent per aconseguir testimonis dels territoris ocupats del Sàhara Occidental, però el material que es va aconseguir no era d'un mínim de qualitat, així que varem proposar un segon viatge i és aquí on jo vaig introduir el projecte del documental matant així dos pardals d'un sol tret, aconseguir uns testimonis de qualitat audiovisual i finançar en part el documental.
Sortim cap al Aaioun (març 2007) dos representants polítics i dos periodistes, la Montse Coll, regidora de Caldes de Montbui, l'Annia Garcia periodista de Rubí, en Grau Serra càmera de TV de Barcelona i jo mateix, regidor de Palafrugell.
Va ser un viatge amb multitud d'anècdotes, que algun dia escriuré, però l'important és que aconseguirem un excel•lent material audiovisual i testimonial per al nostre documental, amb moltes hores d'entrevistes als activistes més importants del Sàhara Occidental i on també vaig fer bones amistats amb ells, avui alguns detinguts i torturats per la policia marroquina.
Després (abril 2007) continuem el projecte en els campaments de refugiats aprofitant els meus viatges de control de projectes a la daira de Bucraa, aquí ens va acompanyar Grau el càmera i Roger periodista i realitzador de TV, més hores de filmació, testimonis i entrevista als sahrauís, de tots els gremis, mestres, metges, paletes, famílies etc.
El desembre 2007 i aprofitant el Congrés Nacional Sahrauí a Tifariti, continuem amb el treball ja més a nivell polític amb representants sahrauís de l'exèrcit, polítics i defensors de DDHH que estaven en el congrés, aquí es despenja Grau per accident a Barcelona i ocupa el seu lloc Bernat càmera de TV.
2008 i part de 2009 han estat anys per d'acabar entrevistes a Catalunya, muntatge i lluita per aconseguir la resta dels recursos necessaris per acabar el projecte, que per fi s'estrenarà el dia 23 d'octubre al TMP (Teatre Municipal de Palafrugell) a les 22 hores.
No cal dir que ha costat un esforç molt important tant físic com econòmic i que alguns fins i tot ens jugarem alguna cosa més al Sàhara Occidental, però crec que l'objectiu s'ha complert, espero i desitjo que aquest documental sigui una bona eina per difondre la causa i la injustícia cap al poble sahrauí.
Aprofito per agrair a totes les persones i entitats que desinteressadament han col•laborat perquè, RASD ¿JUSTÍCIA SENSE GUERRA? Sigui una realitat gràcies amics.

Carlos Ruiz.
President de Lembarki, Associació d'Ajuda al Poble Sahrauí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada